FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/03/2020

Behöver man betala skatt på gåvor?

Hej,

jag har bestämt mig för att ansöka om skillsmässa. Jag kommer att köpa min frus andel av vår lägenhet och jag förstår att hon kommer att behöva betala skatt på vinsten som uppstår. MEN, utöver det tänkte jag ge henne en viss summa pengar som en gåva eftersom jag befinner mig i en mycket starkare ekonomisk situation och jag vill ändå att hon har det bra. OBS att det finns ett äktenskapsforord där det står att allt är enskilt egendom, så en bodelning är inte aktuell. Min fråga är: om jag ger henne en summa pengar, som en gåva, i samband med äktenskapsskillnaden, behöver hon skatta för den? Tänker att gåvor är skattefria?! Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver är gåvor skattefria, vilket framgår av 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. I och med att gåvor är skattefria behöver din fru inte betala skatt med anledning av gåvan.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare