FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/07/2018

Behöver man betala gåvoskatt när man ger bort sin fastighet?

Hej,

Min moster är tysk medborgare som äger ett fritidshus i Sverige. Hon betalar fastighetsskatt i Sverige för huset inte i Tyskland. Hon vill nu ge huset som en gåva till mig och min syster. Vi är båda svenska medborgare och bor i Sverige. Kan min moster upprätta ett gåvobrev här i Sverige för detta? Gäller svensk lagstiftning angående gåvoskatt för huset?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svensk rätt som är tillämplig eftersom fastigheten finns i Sverige. Om din moster vill ge bort fastigheten som gåva får hon upprätta ett gåvobrev, tänk på att gåvobrevet ska uppfylla formkraven i 4 kap. 1-3 §§ jordabalken (JB). Se även 4 kap. 29 § JB.

I Sverige finns det inte längre någon gåvoskatt, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (IL). Om ni tar över ett lån i utbyte mot att ni får fastigheten kan det dock anses vara ett fastighetsköp, och då kan det hända att din moster får betala skatt för detta.

Om ni behöver hjälp med att upprätta ett gåvobrev får ni gärna boka tid med våra jurister här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare