Behöver man alltid göra bouppteckning?

Behöver man alltid göra bouppteckning även om man kommit överens om att inte skifta ett dödsbo? Vi har inte fått bouppteckning för godkännande trots att det gått mer än tre månader.

Undrande

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. En bouppteckning ska som huvudregel alltid ske inom tre månader efter dödsfallet. I vissa fall behöver inte bouppteckning upprättas. Detta gäller när den avlidnes tillgångar inte överstiger begravningskostnaderna och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Annars ska en bouppteckning upprättas.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare