FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag09/12/2020

Behöver man äga aktier i ett aktiebolag för att kunna vara med och bestämma i bolaget?

Min fru har ett ab tillsammans med sin mamma. 50 % vardera.

Min frus syster är utköpt ur bolaget sen tidigare.

Systern har synpunkter på om och vilka summor min fru tar ut ur bolaget i form av lön och utdelningar.

Systern menar att min fru kan ta ut en större summa än utköpspengen hon fick.

Revisorn menar att detta kan ha med arvsrätt att göra.

Jag menar att har hon valt att köpas ut så har hon inte med bolaget att göra förrän mamman går bort.

Vad gäller???

MVH

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget lagstadgat sätt enligt aktiebolagslagen (2005:551) (ABL) att influera ett aktiebolag och uttag ur detta, utan att inneha aktier i bolaget. För att kunna utöva inflytande i ett aktiebolag behöver man inneha aktier i aktiebolaget. Det framkommer exempelvis av 7:1 ABL och 7:8 ABL, som bestämmer vem som har rösträtt i ett aktiebolag. Det finns dock även vissa borgenärsskyddsregler i ABL, men de blir aktuella endast om ert aktiebolag har en skuld till din frus syster.

Din frus syster har dock ett framtida intresse i aktiebolaget, då hon möjligen kan ärva hälften av deras mors aktier när denne avlider. Men det har inte någon inverkan på hennes lagliga möjligheter att påverka hur företaget drivs nuvarande.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare