Behöver jag uppge för polisen vem som kört min bil för fort?

Fått hemskickat från polisen dom vill ha uppgifter vem som kört min bil för fort . Ingen bild eller hastighet ( fartkamera)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall du behöver uppge till polisen vem som kört din bil för fort. Om din fråga rör något annat, är du varmt välkommen att skriva in igen till Lawline och förtydliga din fråga.

Det korta svaret är att nej, du behöver inte uppge för polisen vem som kört din bil. Att vägra är inte brottsligt och du som egenskap av ägare kan inte dömas för ansvar, eftersom det föreligger föraransvar i Sverige. Det vill säga, det är den som har kört bilen som blir ansvarig för eventuell fortkörning.

Dock kommer polisen inleda en utredning om det tas ett foto av en förare i en bil vid fortkörning, för att fastställa vem föraren är. Det vanliga är då att polisen kontrollerar vem som är ägare till bilen och sedan kontrollerar passbilder och legitimationsbilder till anhöriga, då det är vanligt att anhöriga till ägaren kör bilen. I detta fall brukar polisen även skicka hem brev till ägaren med förfrågan om att ägaren ska identifiera föraren. Dock har du som ägare som sagt ingen skyldighet att uppge vem som kört bilen. Polisen har även rätt att hålla förhör med de som möjligtvis kan lämna uppgifter om föraren, men du har heller ingen skyldighet att uttala dig i förhör.

Mer om polisens arbete med fartkameror kan du läsa på Polisens hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler funderingar eller andra juridiska frågor, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare