FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/02/2023

Behöver jag tillstånd för en privat tillställning med alkohol?

Hej! Vi är ett slutet sällskap i en privat lokal som ska ha en privat tillställning! Deltagarna tar med egen alkohol! och det kommer även att finnas en bar med mkt begränsat utbud av öl och vin till självkostnadspris ,även läsk och korv till självkostnadspris kommer erbjudas! Behöver man tillstånd för en sån tillställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det finns regler som berör olika typer av tillstånd och just din fråga berör regler om tillstånd vid tillställningar, vilket finns i Ordningslagen, samt regler om tillstånd vid alkoholservering vilket finns i Alkohollagen.

Behöver du tillstånd för att hålla din tillställning?

Huvudregeln är att det som utgör en offentlig tillställning kräver ett tillstånd. Sådana tillställningar innefattar exempelvis tävlingar, mässor och danstillställningar, 2 kap 3 § 1 st Ordningslagen. För att en tillställning ska anses vara offentlig krävs också att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den, 2 kap 3 § 2 st Ordningslagen. Detta innebär dock inte nödvändigtvis att vem som helst ska kunna gå på tillställningen för att den ska anses vara offentlig. Om exempelvis ett omfattande antal personer har fått en inbjudan till en fest och många av dessa kommer samt att lokalen har riggats med ljud- och ljusanläggningar har detta tidigare bedömts vara en offentlig danstillställning. Nu vet jag inte hur många personer som ingår i ditt sällskap men om det rör sig om ett mindre antal på förväg bestämda personer bör detta inte anses utgöra en offentlig danstillställning och skulle därmed inte kräva tillstånd.

Behöver du tillstånd för att servera alkohol?

Skulle det vara så att tillställningen bedöms vara offentlig behövs serveringstillstånd för att personerna ska få dricka alkohol, detta även om alkoholen är medtagen av personerna själva, 2 kap 18 § Ordningslagen. Även om tillställningen inte skulle vara att bedöma som offentlig, krävs det som huvudregel serveringstillstånd för alkohol, vilket framgår av 8 kap 1 § 1 st Alkohollagen. Det finns dock undantag för när tillstånd inte behöver ges, vilket framgår av 8 kap 1 a § Alkohollagen, och detta gäller om alkoholserveringen:

  1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
  2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
  3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Jag tolkar det som att ditt sällskap består av ett i förväg bestämda personer och att tillställningen avser ett tillfälle och med tanke på att alkoholen kommer säljas till självkostnadspris vilket innebär att det inte sker någon vinst, verkar det som att tillstånd inte kommer behövas för alkoholservering. Jag rekommenderar dig dock ändå att kontakta din kommun eftersom det är kommunen som beslutar om serveringstillstånd krävs.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare