FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/12/2018

Behöver jag som ensam vårdnadshavare meddela föräldern utan vårdnad var barnet bor?

Hejsan

Ska fatta mig lite kort. Jag har tre barn med tre olika pappor... nu är det så att dom är placerade hos min mamma alltså deras mormor. Jag har ensam vårdnad om alla tre och papporna har inget umgänge varar pappan till den minsta missbrukar och har utsatt äldsta dottern för övergrepp. Måste socialen meddela pappan att barnen nu bor hos mormor ?? Jag är livrädd att han ska försöka få vårdnaden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör boende och umgänge och reglerna hittar du i föräldrabalkens 6 kap.

Jag förstår det på din fråga att pappan inte har någon umgängesrätt till ditt barn. Dvs att det inte finns någon dom från tingsrätten att pappan har rätt till umgänge. Att flytta ett barn utan att meddela pappan om denne har umgängesrätt kan vara umgängessabotage, men jag tar för givet att så inte är fallet här. Isåfall behöver du inte meddela pappan var barnet bor.

Socialen bör inte lämna ut information om ett barn till någon som inte är vårdnadshavare som inte har fullmakt. Mitt förslag är ändå att du kontaktar socialen för att vara helt säker.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare