FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt12/10/2018

Behöver jag betala skatt på en internationell transaktion?

Hej! min svärfar kommer att göra en miljon kronor internationell transaktion till mig från ett sparkonto. Behöver jag betala skatt över det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåvoskatt är avskaffat i Sverige. Av 8 kap. 1 § Inkomstskattelagen (IL) framgår att vissa inkomster är skattefria. I 8 kap 2 § IL framkommer att bland annat att gåvor är skattefria. För att överföringen ska räknas som en gåva krävs att tre gåvokriterier är uppfyllda: Det krävs en gåvoavsikt, en förmögenhetsöverföring samt att transaktionen har skett frivilligt. Om dessa kriterier är uppfyllda, ska du inte behöva betala skatt på gåvan.

I detta fall framgår inget annat än att det rör sig om en gåva.

Dock kan det vara bra att ha i åtanke att din bank har en skyldighet att lämna kontrolluppgift om direkta eller indirekta betalningar som överstiger 150 000 kr. Uppgiftsskyldigheten gäller även om detta sker enbart vid något enstaka tillfälle. Detta framgår av 23 kap. 1 § Skatteförfarandelagen (SFL).

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare