FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/12/2019

Behöver gåvomottagare betala inkomstskatt när gåvan avser en bostadsrätt?

Hej!

Jag vill ge en bostadsrätt i gåva till min syster. Blir det någon inkomstskatt att betala för min syster?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att utgå från att du vill ge din bostadsrätt i gåva till din syster, utan att din syster ska betala dig någon ersättning alls. Jag utgår också från att gåvan är en genuin gåva och inte förtäckt betalning för något annat.

Behöver ni betala någon skatt till följd av gåvan?

Svar på din fråga hittar vi i inkomstskattelagen, IL.

Sådant som man får i gåva behöver man som gåvomottagare, i detta fall din syster, inte betala någon skatt på (8 kap. 2 § IL).

Förutsatt att du som gåvogivare inte heller får någon form av ersättning från din syster för bostadsrätten, kommer du inte heller att behöva betala någon inkomstskatt till följd av gåvan eftersom du inte har gjort någon vinst på den.

Formkrav vid gåva av bostadsrätt

Det kan också vara viktigt för dig att uppmärksamma att det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda när man ger bort en bostadsrätt i gåva. Kraven finns i 6 kap. 4 § bostadsrättslagen och är följande:

Det ska upprättas ett skriftligt gåvobrev.Det ska i gåvobrevet framgå att det rör sig om en gåva, det vill säga att ingen ersättning ges från gåvomottagaren till gåvogivaren.Det ska i gåvobrevet klart och tydligt framgå vilken bostadsrätt som gåvan avser och vem som blir mottagaren.Gåvobrevet ska skrivas under av gåvogivaren och gåvotagaren.

Det är också viktigt att din syster ansöker om medlemskap i bostadsrättsföreningen och blir godkänd av styrelsen. Godkänns inte din syster som medlem i bostadsrättsföreningen blir gåvan ogiltig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alice BaumRådgivare