Behöver du ansöka om ett nytt arbetstillstånd när du byter yrket?

Hej, efter 4 år på arbetstillstånd med samma yrke och samma företag , 10 månader sedan jag ansökte om permanent uppehållstillstånd. Jag fick handläggare, men har inte fått något svar än, ärende på gång. I september blir 5 år med arbetstillstånd. Mitt företag stänger avdelningen där jag jobbar, så jag måste byta jobb snart. Fråga.. Måste jag ansöka om ett nytt arbetstillstånd..? eftersom jag tvingas byta yrke på mitt nya jobb. Eller tillräckligt för att varna handläggare att jag byter jobb, eftersom jag har jobbat i över 4 år. Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att undrar om man behöver ansöka om ett nytt arbetstillstånd när man byter sitt yrke, svaret på din fråga finns i Utlänningslagen

Behöver du ansöka om ett nytt arbetstillstånd när du byter yrke?

Efter en sammanlagt tillståndstid om två år ska arbetstillståndet knytas endast till ett visst slag av arbete (6 kap 2 a §, utlänningslagen). Du behöver inte lämna ansökan om ett nytt arbetstillstånd när du byter arbetsgivare om du har haft arbetstillstånd i 24 månader och har fått en förlängning på ditt arbetstillstånd under förutsättning att du arbetar inom samma yrke. Du är skyldig att lämna ansökan om ett nytt arbetstillstånd om du har får ett nytt yrke genom det nya jobbet.

Ett exempel för förtydligande

Du har haft arbetstillståndet och arbetat som lärare under 24 månader hos skolan X. Sedan får du ett jobb som lärare i en annan skolan och då behöver du inte ansöka om ett nytt arbetstillstånd eftersom det är samma yrke. Men du behöver ansöka om ett nytt arbetstillstånd om du blir inbjuden till att jobba som rektor eftersom det nya arbetet innebär att du byter yrket.

Rekommendation

Det räcker inte med att endast meddela handläggaren om du ska byta yrket. Du måste lämna ansökan om ett nytt arbetstillstånd om det nya jobbet innebär att du byter yrket. Det är bra om du kontaktar  migrationsverket för att få mer ingående rådgivning om vad som gäller i just ditt fall.

Här kan du läsa mer om vad som händer med arbetstillståndet när du byter yrke

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare