FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/12/2018

Behöver barn båda föräldrars godkännande för att resa utomlands?

Hej!

Tacksam för svar om det krävs intyg från den andra vårdnadshavaren vid resa via Tyskland, USA med destination Peru?

Det gäller en 12-års pojke som skall resa tillsammans med sin pappa till Peru och vara där i 3 veckor.

Mamman är inte med och frågan är om hon skall skriva något intyg på engelska som de har med på resan?

Har inte koll på det men tror att det gäller för vissa länder ?

Tacksam för snabbt svar!

Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår din fråga, gäller det ett barn som är under vårdnaden av båda föräldrarna och ska resa utomlands med en av föräldrarna.

Om det är så att föräldrarna är skilda/separerade, krävs tillstånd från barnets mamma för att pappan ska kunna åka utomlands med barnet under en längre tid (i detta fall 3 veckor), ifall det skulle inkräkta på mammans bestämda dagar med barnet. Om det exempelvis skulle vara så att det är bestämt att barnet ska bo varannan vecka hos vardera förälder, är det inga problem om pappan åker utomlands med barnet under sin egen vecka, så länge barnet är tillbaka när det är mammans tur att ha barnet hos sig.

Om föräldrarna inte är skilda/separerade, och har bestämt att barnet ska vara utomlands med sin pappa under en längre period (3 veckor), så krävs inget extra tillstånd från mamman eftersom barnet åker med en av vårdnadshavarna. Tillstånd krävs däremot om barnet skulle behöva åka med någon annan än en vårdnadshavare, exempelvis en släkting eller liknande.

Det är dock viktigt att ta reda på om barnet behöver visum till landet dit barnet ska åka - i sådana fall måste båda föräldrarna skriva under en ansökan om visum till barnet.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare