Behöver arbetsgivaren betala sjuklön för hela sjukskrivningen ifall den anställde avbryter sjukskrivningen i förtid?

Hej, Jag är arbetsgivare och har en tillsvidareanställd medarbetare som varit föräldraledig. Under föräldraledigheten har hen blivit sjukskriven från april till juni. Hen har trots sjukskrivningen valt att återgå i arbete i maj, alltså under samma sjukskrivning. Hen har meddelat att hen kommer vara sjukskriven från dag 1, och har skickat ett läkarintyg som sträcker sig från april till juni. Är jag skyldig att betala sjuklön till hen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Om jag har förstått din fråga rätt har du en anställd som är föräldraledig och har blivit sjukskriven under sin föräldraledighet. Sjukskrivningen gäller mellan april- juni, varav jag utgår ifrån att det är hela april till och med hela juni ut. Sedan har den anställde meddelat att den vill gå tillbaka till arbetet i maj trots sin sjukskrivning och därmed avbrutit sin sjukskrivning och eventuella föräldraledighet ifall den fortfarande löpte på då. Jag förstår det alltså som att den anställde varit på plats och arbetat från och med maj månad. Ifall så är fallet har den anställde valt att avbryta den pågående sjukskrivningen, vilket man får göra och börjat arbeta tidigare än tänkt. Då ska sjukanmälan till arbetet och försäkringskassan bara gälla för den perioden som den anställde verkligen var sjukskriven och inte arbetade. Ifall den anställde började arbeta 1 maj, ska alltså sjukperioden bara vara under april månad. Därmed ska du som arbetsgivare inte behöva betala sjuklön för den perioden som den anställde sedan arbetat, vilket jag förstår det som är maj och juni. Utan då ska du enbart betala sjuklön för april månad, eftersom det bara var då som den anställde faktiskt var sjukskriven. Jag vet dock inte hur ert avtal kring sjuklön ser ut och kan därmed inte besvara exakt hur du ska behöva betala sjuklönen för den period som personen faktiskt var sjukskriven. Du ska däremot inte behöva betala någon sjuklön för den perioden som den anställde valde att återgå till arbetet fast hen kunde vara fortsatt sjukskriven.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din frågeställning, ifall du har följdfrågor är du varmt välkommen att mejla mig på elin.englund@lawline.se för det ändamålet.

Med vänliga hälsningar,

Elin EnglundRådgivare