FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2017

Behålla sommarhus gemensamt efter bodelning

Hej, Jag och min fru ska skiljas. Vi äger ett fritidshus tillsammans 50/50. Vi vill göra en bodelning, men initialt behålla fritidshuset, med samma ägarfördelning, efter bodelningen. Går det att göra, och vad kan det få för konsekvenser rent juridiskt? Om och när det blir fråga om en försäljning alternativt att den ena parten i ett senare skede ska lösa ut den andre, vad innebär drt i så fall?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Att göra en bodelning och behålla ett sommarhus med en 50/50 ägarandel mellan er efter skilsmässan går bra. Ni kan skicka in bodelningshandlingen till Skatteverket om ni vill det. Att bodela såsom du föreslår betyder rent juridiskt att ni äger hälften var av sommarhuset. Delägarskapet över sommarhuset regleras därmed av lagen om samäganderätt (SamL) (se här).

Vid en framtida överlåtelse innebär detta delägarförhållandet vissa saker. Enligt 2 § SamL ska samtycke mellan delägarna finnas för att någon delägare ska kunna förvalta det delägda objektet. Huvudregeln är alltså att ni kommer överens om alla detaljer själva.

På begäran av dig eller henne kan fastigheten läggas ut på offentlig auktion för försäljning enligt 6 § SamL. Vinsten från försäljningen delas då lika mellan er. Denna begäran framförs till tingsrätten och kan endast ske om ingenting annat är avtalat, exempelvis om ni inte gett varandra företräde att "lösa ut" den andra vid en framtida tvist om sommarhuset. Då blir den av er som vill sälja sommarhuset tvungen att ge den andra en möjlighet att "lösa ut" före det att utomstående får möjlighet att köpa sommarhuset.

Ett avtal är alltså aktuellt om ni anser att en framtida offentlig auktion på begäran av endast en av er inte är särskilt välkomnande. Ni bör ingå en överenskommelse om att ge varandra företräde att "lösa ut" den andra innan en offentlig auktion eller försäljning sker till någon annan. En bra idé är att också skriva hur ni vill att sommarhuset värderas i en framtida överlåtelse, dvs. marknadsvärde eller bestämt pris. Denna företrädesrätt kan skrivas in som ett tillägg/villkor/förbehåll/klausul i den del av bodelningshandlingen som avser sommarhuset och ägarskapet av denna.

Lawline är experter på avtal och våra jurister nås på 08 - 533 300 04 för dig som behöver hjälp med att tillgodose din rätt! Våra öppettider är vardagar under tider 10-16.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare