FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2021

Begravningsplats

Hej. Min far avled 2010. Min mor avled i år. De delar samma urngrav. Man betalar ju en begravningsavgift och gravrätten är 25 år.Nu måste jag betala för11 år. Har läst någonstans att när en person begravs då blir det "nya" 25 år. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När det gäller begravningsplats och betalning av dessa finns svaren inte att finnas i någon lag då det kommer falla på ex. Svenska kyrkan att reglera hur de går tillväga. Därför måste du tyvärr vända din fråga till de som ansvarar för urngraven och kolla hur de ser på det.

Pratar man om ett avtal som skrivits om rätt till en viss tid så kommer arvtalslagen möjligen aktualiseras om du anser att tiden ska förnyas men de ansvariga för platsen inte anser det. I ett sådant fall kan man kolla på avtalstolkning och själva innehållet i avtalet. Däremot verkar det inte vara en fråga än då min uppfattning är att du inte kollat hur de ansvariga för urngraven hur de ser på situationen.

Sammanfattning

Det är de ansvariga för urngraven du behöver vända dig till men din fråga men om du inte känner att de ger dig ett korrekt svar utifrån avtalet så kan du gärna återkomma med en fråga gällande det.

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare