FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/06/2017

Begäran om bodelning, avliden sambo

Hej! Jag begärde om bodelning i februari och min sambo dog i juni.Vad säger lagbok. tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar att din fråga gäller om du har rätt till bodelning trots att din sambo har avlidit.

En bodelning görs endast med så kallad samboegendom

Bodelning görs inte med alla sambornas tillgångar utan enbart med så kallad samboegendom (8 § Sambolagen). Samboegendom är bohag och gemensam bostad som förvärvats av någon av samborna för gemensam användning (3 § sambolagen). Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena vid samboförhållandets upphörande. Samboförhållandet upphör om man flyttar isär eller om sambon avlider (2 § sambolagen).

En begäran om bodelning är giltig först efter att samboförhållandet upphört

Bodelning kan ske först efter att samboförhållandet har upphört. Det innebär att begäran om bodelning endast bör ha verkan om begäran sker först efter att samboförhållandet har upphört.

Om ni hade flyttat isär i februari när du begärde bodelning så har du redan gjort en giltig begäran om bodelning. Du måste dock kunna bevisa att du gjort sådan begäran.

Du måste göra en giltig begäran om bodelning senast när bouppteckningen förrättas

Om du inte kan bevisa att du redan har gjort en giltig begäran om bodelning måste du begära bodelning hos dödsboet senast när bouppteckningen förrättas, annars förlorar du din rätt till bodelning. Du ska bli kallad till bouppteckningsförrättningen. Du har dock ingen arvsrätt efter din sambo om det inte finns ett testamente.

Sammanfattning och råd

Du har rätt till bodelning men inte till arv efter din sambo. Du måste göra en giltig begäran om bodelning senast när bouppteckningen förrättas. Om du inte kan bevisa att du har gjort en giltig begäran tidigare måste du göra en ny. Jag rekommenderar att sådan begäran görs skriftligt och översänds i rekommenderat brev med mottagningsbevis till någon av dödsbodelägarna, eller att du gör det muntligt vid bouppteckningen och ser till att detta antecknas i bouppteckningsprotokollet.

Om du behöver mer praktisk hjälp med bodelningen kan jag rekommendera att du anlitar någon av våra professionella jurister på Lawline Juristbyrå. Detta kostar 1677,50 kr per timme. Om du är intresserad av detta kan du höra av dig till mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Mvh
Johan Landström

Johan LandströmRådgivare