Begår man ett brott när man sprider falska rykten om en person?

En granne har anklagat mig för va otrogen med denne . Hon har även suttit och ljugit i telefonen och hitta på världens historier om att jag va där och hade sex och en massa påståenden ett 20 tal tillfällen som dennes kompisen spelat in via deras samtal . Dessa inspelningar blev skickade till min flickvän som ifrågasätter mig och tror på allt trots att jag är oskyldig till att varit otrogen . Jag har tagit kontakt med grannen via sociala medier och frågat om varför hon säger såna saker . Och till svar får jag att hon va arg på.mig av nån anledning och att det inte hänt att vi haft sex . Hon skyllde på sin kompis som hade spridit inspelningarna att det va dennes fel och inte hennes pga av att kompisen borde ha kollat upp sanningen innan hon spridit det vidare . Alla tror jag varit otrogen trots jag har bevis och erkännande från personen vi inte haft sex . Och jag förlorade min flickvän som är ändå.övertygad jag varit otrogen. Finns det ett brott i detta ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är om det i ovan beskrivna fall har begåtts något brott, jag kommer därför att utgå från brottsbalken (BrB) när jag besvarar din fråga.

Förtal

Brottet förtal kan bli aktuellt då grannen spridit uppgifter om dig i syfte att utsätta dig för annans missaktning (5 kap. 1 § BrB). För att uttalandet ska anses vara förtal krävs det att det är avsett att skada ditt anseende hos andra människor, med hänsyn tagen till den krets du tillhör. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada men skada behöver inte nödvändigtvis ha uppstått. Det måste även röra sig om ett uttalande som har gjorts till tredje man och inte till dig personligen, i det fallet blir det istället aktuellt med brottet förolämpning (5 kap. 3 § BrB)

Min bedömning av din situation är att grannens uttalanden om dig är av nedsättande beskaffenhet, vilket är ett krav för att det ska anses vara förtal. Det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt allmän uppfattning i samhället, det räcker med att uppgiften är ägnad att utsätta sig för andras missaktning. Uttrycket "ägnat att" innebär att uppgiften att du har varit otrogen typiskt sett kommer att utsätta dig för andra missaktning - vilket jag bedömer att den är.

Uttalandet har gjorts till tredje man och det har gjorts i syfte att skada ditt anseende hos andra - huvudsakligen din flickvän.

Dina chanser att faktiskt nå framgång med en anmälan och få grannen dömd för förtal är en annan fråga, där måste alla omständigheter i fallet beaktas.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare