Bedrägeri på nätet via ett annat land

Jag har blivit lurad på nära 2 miljoner kronor från ett företag i Hong Kong. Pengarna är överförda från min svenska bank, till deras bank i Hong Kong.

De skulle trada spot guld åt mig, men har gjort många konstiga saker som har resulterat i att allt har försvunnit. Saker som talar emot vad vi var överens om. Jag har sparat mycket av vad vi sagt till varandra när vi har pratat i chatten

Finns det något rättsligt från sveriga jag kan göra, förutom kontakta Hong Kong polisen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du bör göra en polisanmälan i Sverige också! Om jag vore du skulle jag höra av mig till den svenska polisen först, de kan också ge dig råd om hur du ska gå vidare gällande just Hong Kong. Du kan även höra av dig till svenska konsulatet i Hong Kong för rådgivning. Dessutom kan du vända dig till Finansinspektionen om ditt ärende, men de kommer inte att kunna driva fallet vidare utan för det måste du vända dig till polisen. Finansinspektionen kan dock förhindra att andra råkar ut för samma sak.

Lycka till!

Hanna KarlssonRådgivare