Bedöms mordhot som grovt olaga hot?

Rubriceras mordhot som grovt olaga hot

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Brottsbalken (Brb). Enligt 4 kap. 5 § BrB döms den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet bedöms som grovt döms man för grovt olaga hot till fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Vid bedömningen om brottet är grovt beaktar man särskilt om hotet påtagligt har förstärkts med hjälp av vapen, sprängämne eller vapenattrapp eller genom anspelning på ett våldskapital eller annars varit av allvarligt slag, eller om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Att mordhota någon kan därför anses falla under bestämmelsen olaga hot då det är ett hot om brottslig gärning som kan framkalla allvarlig rädsla för annan. Vad gäller om det olaga hotet ska anses vara grovt beror det på omständigheterna i det enskilda fallet. Ett enbart hota någon till livet brukar inte anses vara grovt utan faller normalt under normala fall av olaga hot, men mordhot i samband med andra försvårande faktorer kan medföra att brottet anses grovt. I ett rättsfall från Högsta domstolen, NJA 2008 s. 1010, anger man att "För att ett olaga hot skall vara att bedöma som grovt bör således krävas att brottet i betydande grad skiljer sig från "normala" fall av olaga hot. Faktorer som kan vara av betydelse är, förutom hotets innebörd och hur akut det framstår, om hotet riktats mot någon med särskilt skyddslös ställning eller om det är fråga om upprepade allvarliga hot". I det aktuella fallet hade en man hotat en kvinna till livet med hjälp av en kniv i ett trapphus, vilket ansågs vara faktorer som talade för att brottet var grovt. Högsta domstolen hade dock efter en samlad bedömning ansett att brottet inte var grovt då hotet haft kort varaktighet.

Sammanfattningsvis faller alltså mordhot under olaga hot, men frågan om brottet ska anses vara grovt beror på de övriga omständigheterna i det enskilda fallet - det bör krävas att brottet i betydande grad skiljer sig från normala fall av olaga hot.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare