Beaktande av medborgarskap vid internationellt arv

Hej!

Mina föräldrar har ett hus utomlands och är även medborgare i det landet. Jag är svensk medborgare. Har de olika medborgarskapen någon betydelse vid händelse av att mina föräldrar går bort och huset ska ärvas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som du har ställt rör arvsrätt. Utgångspunkten är att arvsrättsliga frågor framförallt regleras i Ärvdabalk (1958:637). I och med att det finns internationella aspekter som ska beaktas så behöver likväl andra rättskällor beaktas. Av omständigheterna som du har angett så framgår det inte om dina föräldrar äger ett hus i en stat inom eller utom Europeiska unionen. Inom unionsrätten har bestämmelser inom arvsrätten utarbetats för att skapa en enhetlig hantering av arv. Enligt unionsrätten ska arvsrätten i det staten där arvlåtaren avlider gälla. Om huset din föräldrar äger finns utom Europeiska unionen bör istället rätten i den staten beaktas. Ett medborgarskap kan ha betydelse inom vissa stater. I svensk rätt sätts ingen vikt vid om en arvtagare är svensk medborgare eller inte.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare