FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/07/2021

Båt med motorn sålt i befintligt skick

Jag har sålt min båt med motor på blocket. I befintligt skick. Nu ca 2, 5 månader senare hör köparen av sig till mig och säger att båten troligtvis legat på botten, då det var sand och rost i motorn. Det är inget jag vet nåt om, jag köpte båten till min dåvarande sambo, sen efter separationen har bara båten stått. Jag erbjöd mig betala reparationen men han ville inte det då det inte var säkert att det skulle gå. Jag bad han leta efter en likvärdig motor vilket han inte heller ville, jag påpekade att båten är värd 10-15 tusen men han sa att det var ju motorn han ville ha, det hela slutade med att han nu skall gå till rätten?? enligt allt jag läst så har jag rätt??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att en vara säljs i väsentligt skick innebär att du som säljare friskriver dig från att det ska finnas fel i vara, på den grund att varan i sig är gammal/använd. Det finns några situationer då en vara kan anses felaktig trots att den sålts med en befintligt skick klausul (19 § köplagen).

När anses varan felaktig?

Varan anses felaktig...

1. Om varan inte överensstämmer med de uppgifter som lämnats innan köpet av säljaren OCH som har påverkat så köparen gått igenom med köpet.

2. Om säljaren innan köpet medvetet valt att inte berätta för säljaren om ett väsentligt förhållande rörande varans egenskaper (som säljaren känt till), som köparen kunde räknat med att bli upplyst om och som annars hade lett till att köparen inte gick igenom med köpet.

3. Om varan är i väsentligt sämre skick än vad han kunnat räkna med, med hänsyn till priset på varan.

Det räcker med att en av ovanstående situationer gäller för att varan ska anses felaktig.

Hur ser det ut i ditt fall?

Angående den första punkten förutsätter jag att du inte har sagt till köparen att båten exempelvis är i bättre skick än vad den är eller liknande. För att visa på vad som gäller här kan du exempelvis hänvisa till vad din annons på blocket sa (om du på blocket har beskrivit att båten har stått orörd och är begagnad exempelvis).

Angående den andra punkten kan du återigen hänvisa till din annons på blocket för att visa vad som sagts; om du även har haft någon form av mejl/sms konversation kan det också stödja att du inte underhållit någon information. Har du exempelvis berättat för köparen att båten inte använts på ett tag är det bra. Om det skulle komma fram senare att din f.d sambo på något sätt haft sönder motorn så har du inte känt till detta, vilket innebär att du inte har gjort ett medvetet val i att inte berätta att det kan finnas problem med båten/motorn.

Angående den tredje punkten är det omöjligt för mig att göra en bedömning, då jag inte vet till vilket pris båten/motor såldes för. Från vad du beskriver för mig låter det som att du inte har gjort något fel i situationen som uppstått.

Slutligt råd

Jag vet inte om köparen endast hotat med att ta upp frågan i rätten, eller om en rättsprocess faktiskt har inletts. Eftersom tvisten är civilrättslig kommer det vara du och din motpart som ska bevisa hur läget ser ut. Beroende på om det finns skriftliga bevis eller om ord står mot ord kan utfallet i målet se olika ut. Jag har redogjort för min syn ovan, men jag kan givetvis inte garantera vad en domstol kommer besluta. Det är en stark rekommendation att du anlitar en advokat eller ett ombud om det faktiskt blir en tvist i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare