FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/08/2018

barns vilja vid adoption över 12 år

Hej

Jag är en man på 47 år. Lever ihop med min fru och våra barn. Min fru har en son (14 år) sedan ett tidigare förhållande med en man som inte finns där för sonen och har inte gjort det sedan vi träffades för 11 år sedan.

Sonen har sedan 10 år tillbaka sett mig som sin pappa och jag honom som min son. Min fråga är hur mycket sonens vilja spelar in vid 14 års ålder om jag skulle försöka adoptera honom? Både jag och sonen vill att jag adopterar honom.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga har jag kollat i föräldrabalken (FB) Se lagen här

När det kommer till sonens vilja står det i 4 kap. 7§ FB att utgångspunkten vid adoption av barn över 12 år kräver samtycke. Alltså är sonens vilja ett viktigt rekvisit för att adoptionen ska bli av. Dock måste även andra rekvisit vara uppfyllda som att vårdnadshavare måste godkänna, vilket följer av 4 kap. 5 a§ FB. I slutändan avgörs det av en domstol som ska göra en bedömning av om det är lämpligt. Det vill säga om det är till fördel för barnet och att du har uppfostrat sonen eller annars med hänsyn till ditt personlig förhållande mellan dig och barnet finns särskild anledning till adoption. (Se 4 kap. 6§ FB).

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare