Barnets rättigheter vid vårdnadstvist?

Hej!

Jag har gemensam vårdnad med en pappa som missbrukar. Min 13 åring med bland annat autism vill inte ha umgänge med sin pappa. Barnet har tydligt sagt nej. En då tänker pappan åka till oss och kräva umgänge.

Vad har barnet för rättigheter? Har barnet rätt att necka umgänge?

Ska kontakta familjerätten i min stad.

Pappan bor inte i samma stad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du och din förra partner har gemensam vårdnad om ert barn. Du upplever att fadern inte är en lämplig vårdnadshavare och att ditt barn inte vill ha umgänge med sin pappa. Du undrar nu vad barnet har rättigheter. Jag tolkar också din fråga som att du vill få reda på pappan kan avskäras från möjligheten till umgänge med sitt barn.

Regler om vårdnad återfinns i 6 kap föräldrabalken (FB). Enligt 6 kap 1 § FB har barn rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Vidare i 6 kap 2 § andra stycket kan utläsas att den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Det är alltså en vårdnadshavares skyldighet att se till att barnet får den trygghet och omsorg som denne har rätt till. Barnet har i det här fallet rätt till gemensam vårdnad, vilket innebär att både du och fadern har lika mycket rätt att vårda över barnet. Däremot har ditt barn uttryckt att hen inte vill umgås med sin far.

Barnets bästa står i fokus vid en vårdnadstvist

Vid en vårdnadstvist ska barnets bästa stå i fokus (6 kap 2a §). Vid bedömningen av barnets bästa ska det fästas särskild vikt på:

risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.För dig som vårdnadshavare, kan det bli till en nackdel om du har hindrat umgängesrätten för fadern. Vid en vårdnadstvist läggs det nämligen stort fokus på föräldrarnas förmåga att samarbete och vem av parterna som underlättar för samarbetet på bästa sätt (6 kap 5 §). Detta anses svara för barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.
Barnets vilja vid en vårdnadstvist

Det är familjerättens skyldighet att redovisa för barnets inställning till vårdnaden. Barnet ska få tillfälle att yttra sig om känslor och tankar utan att känna tillbörlig press att ta parti för någon av föräldrarna. Enligt 6 kap 2a § sista stycket ska det särskilt beaktas barnets ålder och mognad.

I tidigare rättsfall rörande vårdnadstvister har rätten tagit fasta på vad barnet själv uttrycker, men att denna vilja måste framgå tydligt för att utgöra underlag för beslutandet om vårdnaden. (Se ex. NJA 1988 s. 448 där fadern fick rätt till vårdnad eftersom barnets vilja inte framgått tydligt nog för att styrka att gemensam vårdnad)

Vad kan du göra?

Om beteendet från fadern fortgår skulle jag rekommendera att ta kontakt med familjecentralen som bör finnas i din hemkommun. Där kan du och fadern sätta er ned med en medlare och gemensamt komma överens om regler kring vårdnaden.

Lycka till och återkom gärna om du har flera frågor!

Linnéa CarnrotRådgivare