Barnets boende

Hej!

Jag och min fd sambo har en dotter på snart 6 år. När vi separerade flyttade mitt ex 30 mil bort utan diskussion om vårdnad och dyligt. Eftersom jag vill att min dotter ska ha båda sina föräldrar har jag gått med på växelvis boende, vi har henne 2 v åt gången. Nu till mitt problem : papper om att hon ska börja förskoleklass har kommit till mig där hon är skriven och nu säger pappan att han vill att hon ska gå i skolan hos honom.. vad händer nu? Jag vill ju naturligtvis att hon ska gå och bo hos mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Reglerna i föräldrabalken (FB) styr barnets boende och vårdnadshavarnas inbördes förhållande till varandra. I din fråga framgår det inte om du har ensam vårdnad om er dotter, eller om ni delar den.

Har du ensam vårdnad har du rätt att besluta om barnets boende, dock alltid med beaktan av barnets bästa. (FB 6:11, 6:2a) Detta i jämförelse med om ni har gemensam vårdnad och då tillsammans ska komma överens om vart er dotter ska bo. Återigen med beaktan av vad som är bäst för er dotter.

Avseende barnets bästa och frågor rörande barnets boende, vårdnad och umgänge ska i bedömningen fästas vikt vid eventuella risker för barnet, barnets behov av kontakt med båda föräldrarna samt barnets vilja. Er dotter som är sex år gammal har uppnått en ålder där hon själv kan uttrycka någon form av egen vilja. Det är viktigt att beakta denna.

Har ni gemensam vårdnad om er dotter och en överenskommelse er emellan inte går att nå kan du vända dig till rätten som får besluta i saken. (FB 6:14) En rättsprocess är många gånger väldigt slitsamt för barnet varvid en överenskommelse mellan dig och din fd. sambo otvivelaktigt är att sträva mot.

Känner du att du behöver ytterligare rådgivning om hur du ska fortsätta ditt ärende kan du vända dig till våra samarbetspartners - Familjens jurist som är specialiserad på familjerätt och finns i ett stort antal orter i Sverige. Boka tid på https://www.familjensjurist.se/boka-tid

Lycka till och jag hoppas att mitt svar gav dig en första rådgivning.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare