Barnens boende, underhållsbidrag och bevisbörda i vårdnadstvist

Gemensam vårdnad. Barnen skrivna hos mamman ( som är inskriven hos någon bara) men bor permanent med pappan. Hon vägrar skriva över barnen där dem bor. Pappan ansökt om underhållsstöd för mamman vägrar betala. Hur ska pappan gå till väga för att bevisa att dem bor med honom. vårdnadstvist upp i rätten i februari.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När två föräldrar har gemensam vårdnad men inte bor tillsammans, och föräldrarna är oense om var barnen ska bo, kan domstolen besluta vem barnen ska bo hos (6:14a § Föräldrabalk). Domstolen utgår då från vad som är bäst för barnen (6:1 Föräldrabalk). Domstolen kan också besluta om underhållsbidrag till barnen om barnen bara bor hos den ena vårdnadshavaren (7:2 Föräldrabalk punkt 2 samt andra stycket).

Ändring i vårdnaden

Domstolen kan också besluta om ändring i vårdnaden, att ensam vårdnad blir gemensam eller att gemensam vårdnad blir ensam (6:5 Föräldrabalk), rätten får inte döma ut gemensam vårdnad om det inte är troligt att föräldrarna kommer att kunna samarbeta.

Beviskrav

Den som påstår något inför rätten ska som utgångspunkt kunna bevisa påståendet. Om ord står mot ord i en vårdnadstvist, som är ett civilrättsligt mål, så går domstolen på det som är mest sannolikt. Påstår du att barnen bor hos dig ska du kunna bevisa det, påstår mamman att barnen bor hos henne ska hon kunna bevisa det. Domstolen går på vad som är mest sannolikt. Det är var barnen faktiskt bor och inte var de är skrivna som har betydelse för bedömningen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04.

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare