Barnens arv när föräldrarna inte är gifta

Hej!

Jag har två barn tillsammans med mitt ex. Vi var aldrig gifta, men har gemensam vårdnad. Då jag anser att han inte alls är kapabel till att handskas med pengar, och då jag verkligen inte tål människan, vill jag att han under inga som helst omständigheter ska ska ta hand om barnens arv från mig, i den händelse att jag skulle avlida. Hur kan jag förhindra detta? Får han förvalta deras arv och pengar, är jag rädd att det inte finns något kvar åt dem den dag de fyller 18. Kan jag skriva ett testamente själv? Vad ska jag i så fall få med i detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att den som är omyndig inte får råda över sin egendom själv, detta enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB). En omyndigs tillgångar ska förvaltas av en förmyndare och det är oftast föräldrar till barnet. Det är alltså förmyndare som bestämmer hur barnets tillgångar ska förvaltas om inte annat följer av lag, 13 kap. 1 § FB. Då ni har gemensam vårdnad om era barn innebär det att ni är barnens förmyndare, 10 kap. 2 § FB.

Om du skulle avlida skulle dina barns pappa få förvalta dina barns arv så som han finner lämpligast eftersom han då blir ensam förmyndare enligt 10 kap. 2 § FB. Han måste dock förvalta pengarna med beaktandet av barnets bästa. Om barnets tillgångar skulle överskrida 8 basbelopp gäller andra regler enligt 13 kap. FB. Det ska i sådant fall anmälas till övermyndarnämnden och egendomen skulle ställas under särskild kontroll. Det betyder att så stor del av egendomen som möjligt ska omvandlas i kontanter och det ska sättas in på räntebärande bankkonto eller motsvarande och det skulle krävas tillstånd från överförmyndare för att göra vissa uttag. I år (2018) ligger prisbasbeloppet på 45 500 kr.

Eftersom din vilja är att hindra att dina barns pappa ska få förvalta era barns pengar om du avlider kan du skriva ett testamente. I testamentet kan du ange att arvet från dig till dina barn ska stå under särskild förmyndarkontroll. Om du gör detta kommer 13 kap. FB gälla även när tillgångarna understiger 8 prisbasbelopp, 13 kap. 2 § FB. Om arvet skulle stå under särskild förmyndarkontroll krävs tillstånd av överförmyndaren att ta ut pengar från kontot, 13 kap. 8 § FB. Dock kan överförmyndaren ge tillstånd till barnens pappa att ta ut pengar för ett visst ändamål men det sker en extra kontroll vid uttaget. Detta minskar risken för att han ska kunna förvalta barnens egendom hur som helst.

Vänligen,

Matilda NguyenRådgivare