Barn fött i USA av svensk - medborgarskap?

Barn fött i USA av svensk mor - medborgarskap (11193)

Det svar ni gav var år 2010 - jag vill bara få bekräftat att det fortfarande gäller?

Hälsningar

Ann

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det svaret är fortfarande ett korrekt svar, med skillnaden att det numera stadgas i 2 § 1 st att barn förvärvar svenskt medborgarskap vid födelsen, om en förälder till barnet är svensk medborgare, eller en avliden förälder till barnet var svensk medborgare vid sin död. I övrigt gäller det som redan sagts i det svaret. Det är alltså enbart lagrummet som har ändrats från 1 § till 2 §.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare