Bär konsumenten eller företaget risken för en vara som blir stulen?

Hej!

Om man som konsument beställer en soffa från Ikea och soffan ska levereras en vecka därpå men den natten innan den ska hämtas ut blir stulen från lagerlokalen. Ikea kräver att köparen ska betala för de inte kan rå för att varor blir stulna. Vad gäller då? Bär man som köpare risken för att det ska hända om man beställt den och blir tvungen att betala ändå?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att redogöra för vem som bär risken för varan och sedan längst ner kommer jag skriva ett kort sammanfattat svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om ett konsumentköp blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. KKL är tvingande till konsumentens fördel vilket innebär att det inte går att åsidosätta eller avtala bort de rättigheter som en konsument har enligt KKL.

Vem bär risken för varan?

Det är den som bär risken för varan som är ansvarig för att varan försämras, eller som i det här fallet blir stulen. Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas, se KKL 8 §. Varan ska anses avlämnad när den kommit i köparens besittning, se KKL 6 §. I det här fallet har varan inte avlämnats till köparen och därmed har risken inte gått över på köparen. Det är alltså säljaren (IKEA) som bär risken för soffan när den blir stulen och inte konsumenten.

Svar: IKEA bär risken för varan fram tills den blir avlämnad till konsumenten. Det är alltså IKEA som bär risken för varan när den blir stulen och inte konsumenten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare