Avvikelse från avtal vid köp av fastighet

Hej! Vi köpte ett hus via mäklare som såldes som dödsbo för 1.5 år sedan. Det stod klart och tydligt i papperna vi skrivit på att där ska vara en djupborrad brunn. Så vi antog att där skulle vara en djupborrad brunn då säljare är ansvarig för uppgifterna på huset och mäklaren är ansvarig för värderingen av huset. Mäklaren säger att han bara skrivit in de uppgifter han fått av hon som sköter dödsboet. Ansvarig för dödsboet säger att hon inte vet vart hon fått uppgiften från att det ska vara en djupborrad brunn. Det är ingen djupborrad brunn här har vi nu konstaterat. Vi vill göra en prissänkning av huset så vi kan få vår brunn eftersom en borrad brunn var väsentlig för vårt odlings intresse. Kan vi det? Hur går vi tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni valt att vända er till Lawline med er fråga!

Fastighetsköp regleras i jordabalken (JB). Enligt 4:19 st 1 JB så har ni som fastighetsköpare rätt att göra gällande påföljderna prisavdrag och hävning, om fastigheten inte stämmer överens med "vad som följer av avtalet". Det anses då att ett fel föreligger i fastigheten. Med "vad som följer av avtalet" avses naturligtvis uppgifter som framgår direkt av det skriftliga avtalet. Att det står i era papper att det ska vara en djupborrad brunn omfattas därför av bestämmelsen. Att det inte finns någon brunn utgör därför ett fel i er fastighet. Säljaren kan därför göras ansvarig, och ni kan kräva prisavdrag enligt 4:12 JB.

Jag råder er till att i första hand kontakta säljaren och göra denne medveten om vilken rätt ni har. Om det inte ger något resultat kan ni skicka in en stämningsansökan till tingsrätten och kräva er rätt den vägen.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare