FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/03/2019

Avtalsbrott vid köp av bostadsrätt

Hej!

Jag har köpt en nyproducerad bostadsrätt, stod att den skulle innehålla tvättmaskin samt torktumlare. Vid tillträde finns ej tvättmaskin eller torktumlare och det är inte heller tänkt att de ska sätta in den. Får de verkligen göra så här? Har jag rätt till kompensation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett köp av en bostadsrätt regleras i Köplagen (KöpL).

En av våra starkaste principer i avtalsrätten är att avtal ska hållas och att parter som valt att ingå ett avtal inte ska frångå det. Eftersom ni har skrivit kontrakt på köpet av bostadsrätten, så har ni ingått ett avtal som enligt den här principen ska hållas.

Fel i vara

Om jag förstått dig rätt så har det vid försäljning av denna bostadsrätt framgått att en tvättmaskin och en torktumlare ska finnas i bostadsrätten. Vid tillträde upptäcker du att det varken finns någon tvättmaskin eller torktumlare. Detta betraktas i lagen som ''fel i vara'', vilket innebär att varan (bostadsrätten) inte motsvarar den beskrivning som tidigare angivits i samband med köp, se 43 § KöpL.

Om felet är av stor betydelse för dig kan köpet hävas, dock ska detta ske inom skälig tid enligt 39 § KöpL. Vad som är skälig tid är svårt att säga, så meddela säljaren såfort du upptäckt felet. Anledning till hävning kan vara exempelvis att du nu måste köpa tvättmaskin+torktumlare själv och du inte räknat med detta med tanke på erat köpeavtal.

Skadestånd

Om det har uppstått någon form av ekonomisk skada för dig finns möjligheten av kräva skadestånd enligt 2 kap 2 § Skadeståndslagen.

Jag menar att köpeavtalet ska gälla och om det stått att tvättmaskin+torktumlare ska finnas i bostadsrätten så ska dem se till att fixa det åt dig utan extra kostnad. En felaktig beskrivning i avtalet gör att avtalets giltighet bör ifrågasättas.

Avtalsbrott

Om de nu inte är villiga att lägga in en tvättmaskin+ torktumlare i bostadsrätten som avtalat, begår dem ett avtalsbrott. Du har då två alternativ. Det första är att behålla bostadsrätten men kräva de på kostnaden som kommer tillkomma dig att köpa dessa själv inkl. alla extra kostnader t.ex. leveranskostnader och installation. Det andra alternativet är att du häver köpet om du anser att tillgång av tvättmaskinen och torktumlaren i din bostadsrätt är väldigt viktigt för dig. Vid hävning av köp innebär att köpet avbryts och du får dina betalda pengar tillbaka.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ska avtal hållas. Om någon av parterna avviker från avtalet begår denne ett avtalsbrott. Du som drabbats av avtalsbrott kan kräva att den avtalsbrytande parten presterar i enlighet med avtalet om det inte skulle vara oskäligt betungande för den avtalsbrytande parten att prestera enligt avtalet.

Du kan även häva ditt köp om du anser att avtalsbrottet är av stor betydelse.

Eftersom jag inte har ditt kontrakt framför mig är det svårt för mig att besluta om vad som exakt bör gälla. Men jag hoppas min vägledning varit tillräcklig till hjälp, annars får du gärna ta hjälp av våra expressrådgivare vid ytterligare frågor.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare