Avtal vid demens

min pappa är dement och bara något klar i huvudet på förmiddagen sen går det inte att prata med honom resten av dagen, han bor på äldreboende. En släkting är nu ute efter hans hus och ska ordna med bankpapper och få min pappas underskrift för försäljning. Jag vill inte detta då jag anser honom inte vara kapabel att ta ett sånt beslut då han inte ens vet vart han är. Jag tycker att släktingen utnyttjar situationen. Finns det ingen lag som förbjuder detta?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline, I lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning, anges att ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. (Se här). Var och en ska då lämna tillbaka vad han har mottagit eller betala ersättning för dess värde. Begreppet psykisk störning omfattar bland annat demenssjukdom. Bevisbördan för att en psykisk störning förelåg då avtalet ingicks åvilar dock den som gör gällande ogiltighet. Dessutom ska orsakssamband mellan avtalet och den psykiska störningen bevisas. Den psykiska störningen behöver inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen men ska ha medverkat till den.

Om en rättshandling upprättas blir det alltså din uppgift att styrka att demens förelåg vid avtalsingåendet.

Isabella WidjestrandRådgivare