Avtal - Upplysningsskyldighet om marknadsvärde

Hej jag har fått ett problem som måste lösas snarast möjligen. Jag ringde nyligen på en annons angående möbler samt tavlor, jag har tittat på dem och gav ett bud på plats. Jag själv förstod själv att de va kraftigt under prisade men tydligen inte säljaren. Samma kväll fick jag ett sms att säljaren accepterade mitt bud och vi skulle återkomma om tid för affären. Två dagar efter ringer säljaren och säger att priset är alldeles för lågt och vill komma överens om ett nytt pris samtidigt som denne antyder att det var dåligt av mig om jag visste det aktuella marknadspriset att mörka det för denne.

Min fråga är, gäller det bestämda priset samt är det en felaktig handling att inte upplysa säljaren om marknadsvärdet och påverkar det isåfall utfallet om avtalet är giltigt eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som blir tillämplig i din fråga är avtalslagen(AvtL).

Ditt bud på plats är ett anbud. När säljaren svarade via sms att han accepterade ditt anbud, slöt ni ett avtal som är bindande för er båda två enligt 1 § AvtL. Det betyder att du är bunden att betala det pris du erbjöd för tavlorna, och säljaren är bunden att fullfölja sin del.

Men däremot kan avtalet bli ogiltigt på grund av något som kallas för svek, enligt 30 § AvtL. Du var medveten om att tavlorna var kraftigt underprisade, men teg om det till säljaren. Eftersom att du visste om prisets stora skillnad men aktivt valde att inte påpeka det skulle 30 § AvtL kunna bli aktuell. Det kan alltså leda till att avtalet är ogiltigt.

En annan grund som avtalet kan bli ogiltigt på är sakocker. För att det ska vara sakocker krävs dock att det du betalat gentemot marknadsvärdet är en struntsumma, och att du genom det har tjänat in mycket pengar. Det krävs också att säljaren genom exempelvis oerfarenhet gått med på priset och du har förmått alternativt påverkat honom att acceptera priset. Det återfinns i 31 § AvtL. Om sakocker föreligger blir avtalet ogiltigt.

För att sammanfatta det hela så är ert avtal giltigt och det bestämda priset gäller. Däremot kan det ogiltigförklaras om något av de två ovannämnda styckena föreligger. Det innebär för er att säljaren behåller tavlorna, du behöver inte betala och inget köp genomförs.

Har du några frågor är du mer än välkommen att kontakta oss igen, exempelvis genom att kommentera nedan!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare