Avtal slutet under påverkan av psykisk störning

min bror har en fullmakt undertecknad av min mor, som vid förfrågan inte minns detta ,ej heller mins hon något av vittnen,som har bevittnat denna,jag ifrågasätter starkt trovärdigheten i fullmaktens tillkomst, min mor har enligt läkarutlåtande 2016-10-06.nydiagnostiserad med lindrig demenssjukdom,har framför allt svårt med korttisminnet,har svårt att hitta ord.utredningen har visat tecken till vaskulär sjukdom i hjärnan.och har lätt sänkt förmåga på minnestestning.vid samtal med min mor har vid flera tillfälle i vittnes närvaro sagt sig inte känna till fulmakten.nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att få fullmakten ogiltigförklarad.jag anser inte att min mor varit i stånd att underteckna denna,fullmakten är daterad 2018-04-25.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal som ingås med, eller av, en person med psykisk störning är ogiltiga om det finns ett orsakssamband mellan det psykiska tillståndet och avtalets slutande (lag om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning). Den som påstår att en psykisk störning har förelegat vid punkten för avtalets ingående har bevisbördan för det.

Det kan vara en god idé att i första hand anlita ett ombud som kan hjälpa dig att se över fullmakten och utreda hur chanserna kan se ut i domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare