Avtal slutet under påverka av en psykisk störning

Hej

Jag företräder min dotter via fullmakt då hon har en svår psykisk sjukdom. Min dotter bokade under våren en resa i sin makes namn, honom ovetandes och utan hans godkännande i efterhand. Maken försökte då förgäves att häva reseavtalet med stöd av läkarintyg som visade att min dotter ingått avtalet under psykostillstånd. Researrangören hänvisade till sina bokningsregler och uppgav att vi skulle kontakta ett försäkringsbolag.

Jag tillskrev då försäkringsbolaget och yrkade på återbetalning med hänvisning till Lag ( 1924:323 om verkan av avtal som slutits under påverkan av psykisk störning).

Försäkringsbolaget hävdade att det inte var en försäkringsfråga, och återvisade, mycket riktigt enligt min bedömning, frågan till researrangören. Jag tillskrev på nytt arrangören och bifogade på nytt läkarintyg samt läkarutlåtande som visar på min dotters funktionsnedsättning. Jag yrkade med hänvisning till detta att kostnaden för resan ska återbetalas då det handlar om ett olagligt avtal. Arrangören hänvisade nu återigen till sina egna bokningsregler och försäkringsbolaget, alternativt min dotters hemförsäkring, samt önskade mig en fortsatt trevlig kväll.

Jag har nu bokat en tid hos kommunens budgetrådgivare för vägledning.

Men min fråga till er är: bör jag kanske kontakta en advokat för rådgivning, enligt min bedömning är det inget annat än ett olagligt avtal.

Kan ni vägleda mig vore jag tacksam.

Vänligen,

S.Å

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Som du säger så är det ett ogiltigt avtal, och ett som ska hävas enligt lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Du finner ytterligare stöd för hävandet av avtalet i 31 § Avtalslagen samt 36 § Avtalslagen.

Ni gjorde helt rätt som riktade era krav mot researrangören, och det är researrangören som är ansvarig för att avtalet hävs när ni bevisat att det skett under de villkoren som lagen ställer. De får sedan i efterhand tala med sin försäkringsbyrå för att erhålla kompensation för skadan det inneburit dem, men det är inget som ni behöver tänka på.

Mitt råd är som följer: Jag har svårt att se att kommunens budgetrådgivare kommer vara särskilt hjälpsam i det här fallet, utan vill ni få bättre guidning rekommenderar jag er att kontakta konsumentombudsmannen, vilket borde lösa problemet väldigt snabbt med hänsyn till bevisen ni har och er historia med researrangören och försäkringsbolaget (som jag hoppas att ni har dokumenterat!). Konsumentombudsmannen är ett väldigt bra verktyg som existerar som stöd för konsumenter i förhållande till näringsidkare. Konsumentombudsmannen kan bl.a. företräda er i domstol om det kommer till det, jag rekommenderar att ni läser på det länkade materialet. Konsumentombudsmannen kommer också kunna ge er råd för er situation, så att kontakta de är bland det första jag rekommenderar er att göra.

Annars kan ni naturligtvis alltid kontakta en advokat.

För att de ska *tvingas* häva avtalet kommer ni behöva stämma de i domstol, hur man går tillväga för att göra det finner ni här. Men innan ni gör det rekommenderar jag att ni kontaktar researrangören en sista gång, och påpekar att ni kommer skicka in en stämningsansökan till tingsrätten och anmäla de till konsumentombudsmannen.

Vägrar fortfarande researrangören häva avtalet eller hänvisar er vidare så är det bara att stämma dem i domstol och ansöka om att avtalet ska ogiltigförklaras (samt möjlig ersättning för problem som ärendet orsakat er som utebliven lön t.ex.).

Jag hoppas att jag lyckats besvara era frågor!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Avtalsrätt och Avtals ogiltighet? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning