Avtal om barnets boende och byte av förskola/dagis

Hej,

Har flyttat till annan ort med min son 2,5 år.Vi bor nu 6 mil ifrån pappan, vi har gemensam vårdnad. Vid flytten skrev pappan på flyttanmälan av pojken och han är således folkbokförd hos mig. I den nya kommunen står pojken i kö för barnomsorg (väntan ca 4 mån). Eftersom vi har gemensam vårdnad(varannan vecka) så har min son kvar sin dagisplats i den gamla kommunen, tills han får ny plats i nya kommunen. Vi har en muntlig överrenskommelse att, vid ändring av dagisplats, ska sonen vara mer hos mig än hos pappan pga avståndet. Men nu vill inte pappan detta och säger att han ska anlita advokat, samt att en muntlig överrenskommelse inte gäller. Han säger att jag ska flytta tillbaka till gamla kommunen. Vad ska jag göra? Anlita advokat?

mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad, boende och umgänge hittar du i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Gäller ett muntligt avtal om boendet?
Ni som föräldrar har valfrihet när det gäller att avtala om boendet. Det finns inga formella krav på att överenskommelsen ska vara skriftlig. En muntlig överenskommelse är därför lika giltig som en skriftlig, även om en skriftlig kanske kan vara att föredra om det finns samarbetssvårigheter. Utgångspunkten är oavsett att avtalet ska hållas. De andra möjligheterna som finns är att upprätta ett skriftligt avtal som godkänns av socialnämnden eller att få beslut av domstol (FB 6:14a).

Vad gäller för bedömningen av dagisplats och flytten?
Gemensam vårdnad: Ni har som gemensamma vårdnadshavare rätt och skyldighet att tillsammans bestämma i frågor om barnets personliga angelägenheter, såsom frågor om dagis och boende (FB 6:11). Beslut gällande mer vardagliga frågor (den dagliga omsorgen) kan fattas av en av er ensam men när det gäller en flytt eller byte av dagis, som är ett beslut av mer ingripande betydelse för barnets framtid, ska beslut fattas av er gemensamt (FB 6:13).

Barnets bästa: Barnets bästa ska alltid vara avgörande för beslut om vårdnad, boende och umgänge. Hänsyn ska tas till barnets vilja i förhållande till ålder och mognad. Eftersom er son är så pass ung kommer det inte att spela någon större roll i det här fallet. Vad som blir viktigare här är att barnets bästa också innefattar en nära och god kontakt med båda föräldrarna (FB 6:2a).

Vad som alltså kan väga över till din fördel i den här frågan är att pappan faktiskt verkar ha gått med på flytten, bytet av dagis och ändringen i boendet. Han har t.ex. skrivit på flyttanmälan. Vad som skulle kunna spela roll mer i bedömningen är barnets behov av en bra kontakt med er båda, vilket å andra sidan kan vara svårare med 6 mils avstånd.

Vad kan du göra?
Försök i första hand att resonera med pappan eftersom ni förmodligen båda två bara vill vad som är bäst för barnet. Har ni svårt att komma överens om hur boende och vårdnad ska se ut rekommenderar jag att ni vänder er till socialnämnden inom kommunen. Där kan ni få hjälp att komma överens genom så kallade samarbetssamtal. Ni kan där även få hjälp med att upprätta avtal om vad ni kommit överens om (FB 6:18).

Hoppas att detta var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare