Avtal och behörighet att sluta avtal

Hej.

Jag ingick tyvärr ett avtal med ett företag på distans på mitt företags vägnar där jag är anställd.

Ville ångra detta dagen efter, men vet att det inte finns någon ångerrätt mellan företag och tyvärr är de inte så tillmötesgående.

De skickade samma dag en orderbekräftelse som inte stämde överens vad vi avtalat, de hade skrivit i bekräftelsen att tjänsten skulle gälla från ett datum bakåt i tiden då vi inte var under avtal och vi vill inte betala för en tjänst där tiden passerat.

Så min fråga är om jag kan häva köpet av tjänsten på grund av den felaktighet i orderbekräftelsen även om de i efterhand vill rätta till det?

Hälsning

Mika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du själv har påpekat existerar ingen ångerrätt för företag. En felaktig orderbekräftelse har heller ingen betydelse i detta fall. Visserligen kanske den inte stämmer överens med vad ni avtalat, men det framgår ju emellertid av meningen att ni faktiskt avtalat om något. En felaktig orderbekräftelse kan inte resultera i att det avtalet blir ogiltigt.

Givet att inga avtalsrättsliga förutsättningar för ogiltighet är uppfyllda (3 kap. avtalslagen) – jag har vid läsning av din fråga inte hittat några tecken på motsatsen – återstår bara möjligheten att komma ifrån avtalet m.h.a din eventuella bristande behörighet. Frågan som uppstår är alltså om du med bindande verkan för ditt företag har varit behörig att sluta avtal med det andra företaget. Exempelvis har ju en kassörska rätt att sälja varor för en butiks räkning, men hon kan inte gärna sälja hela butiken. Hur det ser ut i din situation beror bl.a. din roll i företaget, företagets form, avtalets art, sedvänja, branschpraxis och övriga omständigheter. Eftersom jag inte känner till något om dessa saker kan jag tyvärr inte ge ett närmare svar på din fråga än så. Jag vill därför rekommendera att du ställer en nya fråga till oss, där du kort berättar lite om vad ditt företag sysslar med, vilken position du har i företaget, samt vad avtalet avser. Du kan också inkludera en länk till det här svaret i din fråga – vilken du hittar i adressfältet på din webbläsare ovan – men det behövs inte. Det viktiga är att det framkommer mer information av situationen i sig.

Lycka till!

Jesper EngRådgivare