Avtal i strid mot tro och heder?

Min mormor (75) och jag (16) tecknade abonnemangsavtal på bredband och telefoni hos 3 (31/10). Har gått fyra dagar sedan dess nu, mormor verkar inte riktigt förstå vad det är hon har ingått för avtal, eller vad det innebär och nu vill vi ångra och bryta avtalet. Hon har inte heller förstått villkoren, eller om vi ens har fått de. Det jag undrar är om vi kan häva avtalet på något sätt, till exempel på grund av "Strider mot tro och heder"; AvtL 33§. För mormor tillstånd var sådant att hon inte insett konsekvenserna med avtalet. Eller om det finns något annat sätt? Tacksam för hjälp! MVH Markus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är 16 år saknar du så kallad rättshandlingsförmåga, dvs. du kan inte med bindande verkan ingå avtal. Detta framgår av Föräldrabalken 9 kap 1 § https://lagen.nu/1949:381#K9. Detta innebär att om du har skrivit på ett abonnemangsavtal är det avtalet inte giltigt.

När det gäller din mormor ligger det närmast till hand att se till reglerna om ockeravtal. I avtalslagen 3 kap 31 § https://lagen.nu/1915:218#P31S1 är inte avtal giltiga om ena parten (företaget) har utnyttjat din mormors oförstånd eller liknande. Lagen är dock restriktiv och därför krävs det ganska mycket för att den ska bli tillämplig. Reglerna om avtal som ingått mot tro och heder skulle också (Avtalslagen 3 kap 33 § https://lagen.nu/1915:218#P33S1) precis som du skriver, kunna bli tillämplig. Typiskt sett avses att en underlägsen part ingått avtal som formulerats av hans motpart och att den underlägsne parten inte har förstått eller varit okunnig om vad som avses med vissa villkor som gynnar motparten. Ett annat exempel är att motparten lämnar oriktiga uppgifter om villkor eller om hur dessa brukar tillämpas. Om någon av ogiltlighetsreglerna i Avtalslagen 3 kap är tillämplig är avtalet i sig inte giltigt, det krävs alltså inte att det sägs upp.

Om avtalet är giltigt är frågan om din mormor kan säga upp avtalet. Eftersom det inte har gått så lång tid skulle din mormor fortfarande kunna ha rätt att häva avtalet.

Om hon ingick ett avtal via telefon har hon rätt till fjorton dagars uppsägningstid enligt Distansavtalslagen 2 kap 10 § https://lagen.nu/2005:59#K2P10S1.

Om hon ingick ett avtal på annat sätt, exempelvis i en butik, har hon endast rätt att häva avtalet om det är fel på varan, om det dröjer med leverans eller vid liknande brister.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare