Avstå sin arvslott som särkullbarn

Hej,

vi är tre syskon. 2009 gick vår mor bort, hon var gift med en man och dom hade en fastighet tillsammans. Vi valde att låta hennes make sitta i orubbat bo. (Vi är särkullbarn)

Han har sedan ca 2 år sålt huset, och vi undrar om vi har rätt att ta ut vår arvslott trots att vår mors make fortfarande är i livet?

Med vänlig hälsning,

3 syskon

Lawline svarar

Hej!

Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni är, som du skriver, särkullbarn. Vi vänder oss till följd av detta till kapitel 3 i Ärvdabalken. När eran mor avled 2009 så hade ni en möjlighet att ta ut ert arv direkt enligt 3 kapitlet 1§ ÄB. Ni har istället valt att låta er mors make erhålla dessa pengar tillsvidare enligt 3 kapitlet 9§ ÄB. Ni har alltså inte avstått från arvet utan snarare skjutit upp uttaget av er rätt. Det är viktigt att avståendet ska ske i enlighet med paragrafen, till förmån för den efterlevande maken. Att skjuta upp sitt arv på detta sätt görs ofta på grund av den nära relation man har till den efterlevande. Oavsett av vilken anledning ni gjorde det av så kan det bli svårt att ta ut eran arvslott om eran mors make motsätter sig detta. Detta är alltså ett beslut som ni inte kan ångra senare i tiden.

Positivt för er är att han inte har rätt att testamentera iväg er kvotdel av pengarna, eftersom han enbart innehar er kvotdel av pengarna med fri förfoganderätt. Han har dock rätt till att förbruka pengarna. Eftersom ni har avstått arvet efter er mors död så har ni istället efterarvsrätt enligt 3 kap 2§. Huvudregeln är att ni har rätt till hälften av hans kvarlåtenskap, men detta skiljer sig från fall till fall beroende på omständigheterna. Beroende hur den efterlevande maken väljer att spendera sina pengar kan ni ha rätt mer eller mindre pengar än vad ni hade haft rätt till om ni tog ut er arvslott när er mor gick bort.

Hoppas att allt löser sig för er!

Mvh,

Samuel LindbladRådgivare