Avstå arv för efterlevande sambo?

Hej jag och min sambo ska skriva ett inbördes testamente och vi har tre gemensamma barn. Nu undrar jag om det finns något man kan skriva som gör att barnen inte kan ta ut sin laglott innan vi båda har avlidit? Är det nåt med "incitament till barnen" eller betyder det nåt annat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Dessa frågor gällande arv och testamenten regleras i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom du och din sambo inte var gifta har du (utan ett testamente) ingen arvsrätt efter honom, se 3 kap 1§ ÄB. Kvarlåtenskapen tillfaller utan ett testamente barnen vilket är de närmaste arvingarna, enligt 2 kap 1§ ÄB.

Ett särkullbarn till ett gift par har möjlighet att avstå sitt arv till förmån för efterlevande make, enligt 3 kap 9§ ÄB. Någon sådan möjlighet finns dock inte för särkullbarn till par som lever i ett samboförhållande. Däremot kan ni skriva en önskan i testamentet om att barnen tar ut sin laglott efter det att efterlevande sambo dör, men enligt lag har bröstarvingar rätt att få ut sin laglott som enligt 7 kap. 1 § ÄB är hälften av arvslotten. Dock brukar testamenten i de allra flesta fall följas eftersom det är den avlidnes önskan.

Däremot är det inget som säger att syskonen kan komma överens om att inte göra som det står i testamentet eftersom de som sagt enligt lag har rätt att få ut sin laglott. Hade ni varit gifta hade kvarlåtenskapen gått i arv till den kvarlevande maken enligt 3 kap 1§ ÄB och barnen hade först efter den kvarlevande makens död fått ut sitt arv. Med andra ord är det väldigt stor skillnad på skyddet för makar och för sambor gällande arv. Därför är det så viktigt att skriva ett inbördes testamente om man är sambor.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare