Avslag från migrationsverket, hur kan jag överklaga?

Hej,

Jag har fått avslag av migrationsverket på hustru ansökan om uppehållstånd. Jag vill ha hjälp att överklaga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har ni fått avslag har från Migrationsverket har ni rätt att överklaga detta beslut.

Om du väljer att överklaga kommer en domstol att pröva beslutet. I ditt beslut står det hur lång tid du har på dig att överklaga, ofta tre veckor från den dag beslutet meddelades. I beslutet står det hur du gör för att överklaga det. Om du vill överklaga Migrationsverkets beslut ska du skriva ett brev där du berättar vilket beslut som du vill att Migrationsverket ska ändra på, och varför. Skicka med dokument eller andra bevis som stödjer det du berättar, helst i original.

Du kan läsa mer om detta på Migrationsverkets hemsida.

Min rekommendation är att ni tar hjälp av en jurist som specialiserar sig inom just migrationsrätt för att bäst hantera ärrendet. Du kan även kontakta någon av våra duktiga jurister här.

Önskar er all lycka till med er ärende!

Med vänliga hälsningar

Arina Chwich DumitrascuRådgivare