FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag24/04/2019

Avskedande av styrelse i ett aktiebolag

Hej! Vi är en åkeriförening som drivs som ett aktiebolag av flera olika åkare. Nu är vi inte nöjda med styrelsen och vi har snart vår årsstämma. Jag tänkte fråga om det nu är så att vi lyckas avsätta hela styrelsen, när senast (vilket datum, inom vilken tid) måste en extrastämma hållas för att tillsätta en ny styrelse?

Går det att avsätta en styrelsemedlem som kanske har 1 år kvar på sin mandatperiod?

Tack så länge.

Mvh// Ulrika

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan avsätta och tillsätta en ny styrelse vid ditt aktiebolag.

Styrelsen utses av bolagsstämman, 8:8 ABL. I och med att Bolagsstämman är den högsta beslutande organet i Aktiebolaget så får de avgöra varje enskild fråga som rör bolaget.

Det betyder att ni som aktieägare kan kräva att både ärendet att avskeda styrelsen samt tillsätta en ny kan behandlas på bolagsstämman enligt 7:16. Oavsett vad styrelsens mandattid är

Skulle ni inte tillsätta en ny styrelse vid det ordinarie bolagsstämman kan ni kräva att det ska kallas en extra bolagsstämma enligt 7:13 där frågan ska tas upp.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare