Avrunda tid på P-skiva

Hej! Jag fick en p-bot på ett parkeringsområde ,där p-skiva gäller. Jag har en fullt synlig p-skiva och tiden var sedan tidigare ställd. Problemet är att jag blev försenad -till min inställda avresa tid på skivan- med 10min. Och då jag anlände till bilen satt där en P-bot utfärdad 6min tidigare. Då man tittar på p-skivan ser man att den inte står exakt på ett "helt" klockslag , utan en liten bit förbi. Detta skulle motsvara 10min-15min ,om man delade in minuter på skivan. Min fråga är alltså : Gjorde Parkeringsvakten rätt , som drog tillbaka min P-skiva till närmaste heltimme? Eller hade jag rätt att stå kvar de 10-15minuterna, som min P-skiva passerat heltimmen, utan att få en P-bot?.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Reglerna kring användandet av P-skiva finns ofta på kommunernas hemsida och står även på baksidan av de flesta P-skivor. Tiden ska ställas in till den från ankomsten räknat närmast följande hel- eller halvtimmen. Kommer du 12.05 ska du således ställa in skivan på 12.30. När skivan inte är ställd exakt på en hel- eller halvtimme avrundas ankomsttiden till närmaste hel- eller halvtimme.

I ditt fall gjorde parkeringsvakten således rätt som drog tillbaka tiden. Skulle din skiva istället varit ställd närmare halvtimmen, t.ex. 17 minuter över, skulle vakten ha avrundat till halvtimmen.

Vänliga hälsningar,

Harry Westerman WoodRådgivare