Avliden dödsbodelägare

Hejsan! Vi är fyra dödsbodelägare. Bouppteckningen är gjord, arvskifte väntar. Nu har en av dödsbodelägarna avlidit. Vem skriver på avtalet rörande arvskiftet? Någon / några måste väl sköta förvaltningen av det dödsboet!

Lawline svarar

Hej!

En arvskifteshandling ska undertecknas av samtliga dödsbodelägare. När någon avlider träder den avlidnes dödsbo i dess ställe, Ärvdabalken 18:1 (https://lagen.nu/1958:637#K18). Det innebär att det är samtliga dödsbodelägare i den avlidne dödsbodelägarens dödsbo som ska underteckna den aktuella arvskifteshandlingen i den avlidne dödsbodelägarens ställe. Således ska de tre levande dödsbodelägarna i dödsbo 1 samt samtliga dödsbodelägare i dödsbo 2 underteckna arvskifteshandlingen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare