Avlastning vid flygplats (parkering eller stannande)

Hej! skulle lämna av en kompis på flyget och ställde mig då där det är p-förbud, eftersom jag bara skulle lämna henne.. Men hon hade lite för tung väska för att kunna bära den själv så jag hjälpte henne in med den, och det tog max 4 min.. när jag kommer ut så har jag fått p-böter. funderar ifall det inte måste gått en viss tid ifrån att dom sätt mig gå därifrån tills att dom skriver boten? på boten står det "starttid 16.01 , sluttid 16.02"

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om det enbart rådde parkeringsförbud (alltså inte stopförbud) kan du ha chanser att överklaga.

Definitionen av parkering hämtas ur Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner 2 § (https://lagen.nu/2001:651). Där framgår att stannade på grund av på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods inte skall anses vara parkering.

 Hur lång tid avlastningen får pågå beror på omständigheterna. Det är mycket möjligt att avlastning av 30 väskor kan få ta en timme, samtidigt som en avlastning av en väska bör gå väldigt fort. På grund av oklarheterna så vågar jag inte ge dig ett svar huruvida ditt fall är parkering eller ej, men några minuter är inte särskilt lång tid för avlastning av en väska.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare