Avbryta anställning innan påbörjat arbete

Hej!

Jag är har tackat ja till en fast tjänst (ej provanställning) med start om en och en halv månad.

Nu har jag fått ett erbjudande från en annan arbetsgivare som jag hellre vill ha.

Min uppsägningstid är 1 månad om jag säger upp mig själv.

Börjar uppsägningstiden räknas från den dag jag säger upp mig (även om jag inte börjat arbeta där än) eller räknar den en månad från och med min första arbetsdag?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Inledningsvis kan konstateras att inga formkrav gäller för ett anställningsavtal, du har alltså sannolikt ingått ett giltigt anställningsavtal. Du kan emellertid avbryta ditt (giltiga) anställningsavtal även innan du börjat arbeta, uppsägningstiden måste dock iakttas. Uppsägningstiden börjar då mycket riktigt löpa från den dag då uppsägning sker och en månad framåt i tiden. Det faktum att du inte än faktiskt börjat arbeta utgör alltså sammanfattningsvis inget hinder för dig från att säga upp dig.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare