Av och konkurs

Vi är två syskon som har ärvt en summa pengar av ett tredje syskon. Vi är enda arvingarna. Bouppteckning pågår. Ett av syskonen är i personlig konkurs och kommer förmodligen inte att kunna betala sina skulder. Finns det någon risk att hans konkursförvaltare kan ta min hälft av arvet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Ett arv blir en tillgång för arvtagaren vid den tidpunkt då arvlåtaren avlider. Detta innebär att om ditt syskon anses ha en tillgång som kan användas i dennes konkurs. Rörande din andel tillföll den dig direkt när ditt syskon dog, och ditt andra syskon eller dennes konkursförvaltare kan inte på något sätt komma åt den delen.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare