Att teckna avtal utan firmateckningsrätt

Hej, min make har eget företag i vilken jag är angiven som suppleant utan firmateckningsrätt.

För ett tag sedan ringde Phonera hem till oss på fast privat telefonnummer och ville sälja abonnemang. Jag svarade dumt nog trots migrän. Jag förstod inte att det rörde sig om företagsabonnemang. De lurade på oss ett avtal på 34 månader och spelade in avtalet där de frågar mig om jag är firmatecknare, och jag svarar väl "öööhh, ja? " eftersom jag inte förstod varför.

Nu sitter vi fast med ett företagsabonnemang på vår hemtelefon som är tecknat av mig som inte får teckna och Phonera ger sig inte och vill inte häva avtalet.

Vad har vi för rätt och vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte har firmateckningsrätt är huvudregeln att du inte kan ingå bindande avtal å företagets vägnar. Var emellertid företaget som du tecknade avtalet med i god tro om att du var firmatecknare eftersom du på något sätt vilseledde de till att tro att du var det, så är avtalet bindande. I bolagsverkets register finns uppgifter om firmateckningsrätt, vilka företaget enkelt torde kontrollera.

Det ni kan göra är att bestrida fakturan. I så fall kan företaget skicka inkassokrav. Även det kravet kan bestridas, men det ska göras till kronofogdemyndigheten (KFM). Sedan får företaget välja om de vill ta frågan till rätten.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare