Att skänka gåvor till ens bröstarvingar

Min mor som är 93 har en del smycken som hon ni vill skänka till oss barn. Vi barn, 1 dotter och 2 söner diskuterar hur göra. Dottern menar att det är kutym att mammans smycken går till dottern. Stämmer det? Vilka råd ger ni?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst vill jag förtydliga att kutymer inte har någon rättslig inverkan på din mors förmåga att ge gåvor. I slutändan är det upp till gåvogivaren om hur dennes egendom ska förvaltas.

Om hon gärna vill fördela sin egendom på ett visst sätt efter hon gått bort, skulle jag rekommendera henne att upprätta ett testamente.

Om hon hellre vill fördela smycken innan dess, kan hon göra detta genom att ge er smyckena som en gåva/gåvor. Däremot, kan gåvorna hon skänker er barn komma att räknas som ett förskott på arv. Utgångspunkten är att alla gåvor som en person (ex. din mor) ger till sina bröstarvingar (arvingar som står på tur att ärva i nedåtstigande led;  barn) är ett förskott på arv. Rättsverkan av detta är att gåvan kommer avräknas från gåvomottagarens arvslott.

För att undvika att dessa gåvor avräknas från ert arv, så kan gåvogivaren (er mor) tydligt föreskriva att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv. Detta kan försäkras genom att upprätta ett gåvobrev. Om du känner att det skulle vara behövligt med ett gåvobrev av denna orsak och att du behöver hjälp med att upprätta detta så kan du gärna kontakta oss på vår avtalstjänst här.

Hoppas du fick svar på din fråga och återkom om du har ytterligare funderingar!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare