Att kräva in en skuld från en privatperson

Hej!

Min son är skyldig mig 248 000 kr.

Jag har endast SMS och e-mail och sparade hans fakturor som jag betalade via mitt konto.

Jag som är hans mamma hjälpte honom under många år oerhört jätte mycket och aldrig i livet tänkte inte att han vägrar betala tillbaka sin skuld.....

Han nekar Aldrig summan på skulden !

Under många år skrev jag till honom hur mycket han är skyldig och bad honom ,att betala varje månad hur mycket han kan,,,,, men tyvärr han försöker skrämma mig med dumma förklaringar osv.

2019 skickade han hälsningar med 2000 kr. med kommentar " Till kista"

Just nu jag är fattig pensioner och behöver mina pengar att betala hyra, min medicin ,tandläkare osv.

P.g.a detta hans skit beteende ,,,,bla bla har jag ingen kontakt med honom ,men jag kräver mina pengar som behöver att leva,,,,,

Måste gå vidare och behöver hjälp!

Väntar på svar!

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din son är skyldig dig pengar, men vägrar betala, och att du nu vill ha hjälp med att kräva pengarna från honom.

Att kräva in pengar från en privatperson

Om en person (i det här fallet din son) är skyldig dig pengar och inte betalar, kan du vända dig till Kronofogden. Det första steget för processen är att då ansöka om det som kallas för betalningsföreläggande.Det innebär att Kronofogden hjälper dig att fastställa skulden, som ett bevis på att person faktiskt är skyldig dig pengar. Kronofogden skickar då ett brev, ett föreläggande, till den som du vill få betalt av. I brevet finns ett delgivningskvitto som mottagaren ska skriva under och sedan skicka tillbaka. Det är ett bevis på att brevet har kommit fram till den du anser är skyldig dig pengar. I vissa fall kan du som sökande själv ansvara för att delge betalningsföreläggandet, vilket kallas för partsdelgivning (läs mer om det här).

Efter delgivning kan svarande antingen, betala dig, bestrida dina krav alternativ inte säga att kraven är fel, men inte heller betala.

Om personen väljer att bestrida dina krav får du ta ställning till om du vill driva ärendet till domstol. Du betalar då en avgift till domstolen, antingen 600 kronor eller 2500 kronor (beroende på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas).

Om personer inte säger att kravet är fel, men inte heller betalar, beslutar Kronofogden om ett utslag som anger att personen ska betala vad du har begärt - skulden blir då fastställd. Personen som ska betala kan då invända och begära återvinning, vilket innebär att ärendet tas över av domstol (och att du behöver betala en avgift). Om du inte betalar denna avgiften kommer domstolen att besluta att utslaget inte längre gäller. Du kan också begära att utslaget verkställs. Kronofogden kommer då göra en utredning för att se om den betalningsskyldige har några tillgångar. Om personen saknar tillgångar, får du inte betalt. Huvudregeln är att utslaget går vidare till en utmätning, vilket innebär att Kronofogden beslutar om att tillgångar som den betalningsskyldige har, ska användas för att betala skuld. Det kan då till exempel handla om persons lön eller bil.

Kortfattad sammanfattning och råd till dig i ditt fall

Min första rekommendation är att läsa på länkarna nedan (som går till Kronofogdens hemsida) där du kan få mer information om det som jag har beskrivit ovan. Vidare rekommenderar jag att du kontaktar Kronofogden om du vill gå vidare med ditt ärende och få hjälp med att kräva in skulden.

Ansökan om betalningsföreläggande

Ansökan om verkställighet

Om utmätning

Hoppas du fick svar på din fråga! Varmt välkommen att återkomma vid eventuella funderingar!

Hälsningar,

Felicia FredinRådgivare