FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/02/2014

Att ge tips till Konkurrensverket

Om jag önskar juridisk prövning mot ett Landsting, NLL, för att de medvetet bryter mot konkurrensregler; vart vänder jag mig då? Jag arbetar på en privat vårdcentral och ersättningen utgörs av den vårdpeng som alla medborgare bär med sig när man väljer vårdcentral. Summan är medvetet satt väldigt lågt, vilket gör att samtliga centraler redovisar minusresultat (förutom den jag är anställd på). NLL täcker upp underskottet genom att ge de egna vårdcentralerna extra pengar i slutet av året, men det får inte min arbetsgivare. Om jag förlorar en juridisk prövning måste jag då betala Landstingets omkostnader i samband med prövningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den myndighet som ansvarar för att motarbeta snedvriden konkurrens är Konkurrensverket (KV). Det du som privat aktör kan göra är att lämna din misstanke om överträdelse av konkurrensreglerna till dem. Det är sedan KV som utreder och driver en eventuell process i domstol, som anmälare är man alltså inte part i processen och står därmed inte heller för några kostnader. För en översikt av processen hur en utredning går till, se http://konkurrensverket.se/t/Page____427.aspx

En anmälan av vad som förefaller vara ett identiskt fall och som kan vara av intresse finner du här, se särskilt under "Analys".

http://www.sensia.se/om-sensia/press-media/anmalan-till-konkurrensverket

Sofia LinderRådgivare