Att betala förliknings-"erbjudande" från Njord Law Firm, eller inte.

hur ska jag göra har fått brev från njordlaw om fildelning ska man betala eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den stora frågan. Att betala eller inte betala. Jag kan tyvärr inte svara på om du ska betala förlikningserbjudande från Njord Law Firm, eller inte. Däremot kan jag förklara att de har väldigt stora svårigheter att koppla fildelning till en specifik person (just du). Jag förstår det som att de får ut IP-adresser från operatörer och sedan försöker koppla ihop det till en viss person eller hushåll som de skickar ut brevet om förlikning till.

Om du vet själv att du inte har sysslat med fildelning så rekommenderar jag dig att inte betala. I sådant fall är det bara rimlig att skriftligt bestrida kravet. Det finns ju inget rimligt skäl att betala ett belopp som man inte gjort sig betalningsskyldig till. Är det däremot på det viset att du vet om att du är skyldig till ett upphovsrättsligt intrång genom att fildela, och inte betalar, så finns det en risk att de tar det hela till domstol. Jag vill dock poängtera att risken för att de tar det till domstol är VÄLDIGT liten eftersom det inte handlar om någon större summa.

Personligen hade jag skriftligt bestridit fakturan och sedan tagit en kopp kaffe. Det är även vad Konsumentverket rekommenderar (förutom kaffet). Du kan läsa det uttalande här.

Och med det önskar jag dig ett gott nytt år,

Mvh

Fredrik RisingRådgivare